tirsdag 8. mars 2011

Øst-samiske votter

Øst-samiske votter av Nelly Must.
Jeg har i snart ett år strikket mønstre fra ett hefte som heter Øst-samiske votter, det er vottemønstre som er samlet inn i Sør-Varanger.
Totalt er det 15 forskjellige votter, jeg har strikket 9 av dem hittil.
I alle vottene bruker jeg farget garn fra Rauma, stort sett Finull eller 3-tråds strikkegarn, jeg velger det som har nærmest fargen jeg ønsker, og hvitt eller grått garn jeg spinner selv. Dette er også måten det ble gjort på "i gamle dager". Derfor er det bare mønster på krusen, det fargete garnet ble kjøpt på marked og man sparte nok på det.

I dette paret, som har det romantiske navnet M1, har jeg brukt ull fra karderiet i Kåfjord. Den er hovedsaklig hvit men har litt grått blandet inn, jeg tror det er ull fra Spælsau, det er litt lengre mørke dekkhår som gir den grå fargen.

Jeg har tovet vottene for hånd, og deretter børstet de med en hundebørste. De blir myke, luftige og varme.







I dette paret - M2 - har jeg brukt hvit ull fra sauene mine foreldre hadde. Ulla hadde stått lagret i omkring 10 år når vi sendte noen kilo til Telespinn for karding høsten 2009. Til tross for den lange lagringen var det ikke noe problem å spinne den, og jeg har fått strikket mange vottepar av "gammel-sauen".

4 kommentarer:

  1. Kjempe flott og ny look på bloggen- vottan e jo kjempeflott , men det har æ jo sagt før.
    Vi snakkes!

    SvarSlett
  2. Artig at du er igang med ny blogg, og de vottan dine er bare knallfin!
    Lover å følge dæ:)
    Hilsen gumor.

    SvarSlett
  3. så flotte votter. Hvor får man tak i mønster. Ha en flott dag

    SvarSlett
  4. Kjempefine votter .. Hvor kjøpes mønster ??

    SvarSlett