søndag 13. mars 2011

Å spinne silke

For en stund siden bestilte jeg silke "hankies", eller lommetørklær på norsk, for å spinne, og nå i formiddag har jeg forsøkt meg på å spinne dem! Veldig spennende er det, og helt nydelige farger. Silken er veldig annerledes å jobbe med enn ull, og resultatet blir jo også helt annerledes.

Silken kommer i flak som består av kokong som strekkes ut og trekkes over en ramme (såvidt jeg forstår), og ser i grunn ut som lommetørklær.



                                                                                  

Man trekker av et så tynt lag man greier, lager ett hull i midten og vider ut hullet til man har en lang, sammenhengende "pølse", og fortsetter og trekke denne ut til du har en omtrentlig tykkelse du vil jobbe med .



Dette kan man faktisk strikke med slik det er, silken er ganske sterk og holder seg godt sammen til tross for at det ser veldig skjørt ut!











Jeg spinner den, og her er begynnelsen.
Silken kan i utgangspunktet ikke beskrives som myk, den er "klengete", henger fast i hud, hår og klær og strekker lange tråder over alt, men så snart den er spunnet, er den glatt og myk! Gleder meg til dette er ferdig, har ikke strikket med rent silkegarn før så det blir også en ny opplevelse!

2 kommentarer:

  1. Resultatet ble usedvanlig vakkert! =)

    SvarSlett
  2. Tusen takk Mono! Kommer innlegg om ett par dager med det helt ferdige garnet :)

    SvarSlett