tirsdag 15. mars 2011

Øst-samiske votter, del 2

Som tidligere nevnt strikker jeg votter fra en bok som heter Øst-Samiske vottemønstre, av Nelly Must.
Mønstrene er samlet inn i Sør-Varanger.

Dette er M3, og var det aller første paret jeg strikket for snart ett år siden.

Her brukte jeg også ull jeg hadde spunnet selv, og man kan se en viss utvikling i garnet fra dette paret til de jeg strikker nå....
Jeg har beholdt dette paret selv, i og med at de er litt tynne er de perfekte sommervotter! Og ja - jeg brukte de i fjor, flere junikvelder på rad :)


Dette var midt under vulkanutbruddet på Island i fjor, så jeg kalte bare denne ulla for Askeskyen, den var diger og fluffy den også.

Ulla kom fra sauene foreldrene mine hadde for 10 år siden, vi sendte den inn til Telespinn for vasking og karding. Desverre vasket de den litt hardere enn hva jeg egentlig foretrekker for akkurat denne typen ull og spinning, ulla ble tørr og litt vanskelig å jobbe med. Dette gjorde nok sitt til at det første garnet til vottene jeg spant ble litt tynnere og mer ujevnt enn hva jeg ville.













Neste par i rekken er M6, og de har mamma fått. Her er de med på kaffe og appelsin-pause i solveggen hjemme.
Jeg har "lånt" bildet fra bloggen hennes, Strikketur :)

1 kommentar: