tirsdag 30. oktober 2012

Bortskjemte småfugler

I forrige uke begynte det å snø her i Tromsø, ikke uvanlig i oktober, men det er uvanlig at snøen blir liggende! Jeg har matet fuglene helt siden vi kjøpte huset i sommer, men nå som det er vinter er det jo ekstra viktig!
Jeg forer mest med solsikkefrø, men lager også meiseboller innimellom. Denne siste porsjonen ble ekstra full av snop og fuglegodis. Jeg kjøpte en kokosnøtt som jeg sagde "vinduer" i, kokoskjøttet lot jeg være inni bortsett fra vinduene, de raspet jeg opp og hadde i blandinga, sammen med solsikkefrø uten skall, brødsmuler, rosiner, sesamfrø og diverse annet jeg fant i skuffa, i tilleg til en pakke Flott matfett. Jeg fyllte i kokosnøtten, men det blir jo mye mer, så resten lagde jeg en vanlig "bolle" av i en kopp. Jeg legger en kongle med snøre rundt inni så jeg kan henge den opp.




Som dere ser er hjemmelaget mat populært, kjøttmeisen var bortpå å smakte rett etter at den var hengt opp, og nå er den snart spist opp :) Fuglene ser ut til å like kokoskjøttet rundt kanten også. Og når den er tom, er det bare å fylle på en ny ladning!

1 kommentar:

  1. Me sååå masse godis , må dem jo bli bortskjemt!-Å så e det koselig å skjemme dem bort.

    SvarSlett